Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met leerlingen en ouders bespreken en indien nodig bijstellen. In dit plan staat wat een leerling kan en wat hij of zij de komende vier jaar kan leren. 

Wat heeft uw kind nodig? 

In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. 

Hoorrecht 

Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn ontwikkelingsperspectief. Dat noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we naar leerlingen luisteren als we beslissingen over hen nemen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte praten zo mee over hoe hun eigen ondersteuning eruit komt te zien. 

Waar groeit uw kind naartoe? 

Zal uw kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod. Een goed contact tussen school en ouders vinden we hierbij heel belangrijk. 

Leerlingvolgsysteem 

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind in leerroute 3 t/m 7 bij in ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde resultaten, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling. Voor de kinderen in leerroutes 1 en 2 gebruiken we het systeem Schoolaris. 

Toetsen 

We hebben een systeem van toetsing en evaluatie. Zo kijken we of we de doelen die we hebben gesteld, halen of dat we bepaalde aanpassingen moeten doen. We gebruiken onder meer de methodetoetsen en Leerling in Beeld (voorheen Cito), het leerlingvolgsysteem en de leerlingbespreking. We leggen de voortgang vast en bespreken deze in de leerlingbespreking. 

Rapport 

De leerlingen van leerroute 2 t/m 7 krijgen ieder jaar een rapport mee. Zo kunnen ze laten zien wat ze hebben geleerd. De schoolse ontwikkeling bespreken we met ouders tijdens het OPP/HP gesprek.