Onderwijsprogramma
Uitstroomprofielen en leerroutes
Gespecialiseerd onderwijs kent zeven leerroutes. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Leerroutes en leerlijnen
Onze school biedt onderwijs op alle zeven leerroutes, met elk eigen leerlijnen en ontwikkelingsdoelen. De leerroute is afgestemd op het ontwikkelings-niveau en de ondersteuningsbehoefte van de leerling. We bieden leerroutes aan op het laagste ontwikkelingsgerichte niveau (LACCS) tot en met cognitief onderwijs zoals op een reguliere basisschool. Bij het bepalen van het ontwikkelingsniveau kijken we onder meer naar de cognitieve mogelijkheden van een leerling, maar bijvoorbeeld ook naar de mate waarin hij of zij zichzelf sociaal-emotioneel kan redden.
Voorbereid op de toekomst
Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) met uitstroomprofiel dagbesteding. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of praktijkonderwijs (pro) met uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5. Uitstroom naar de Entree-opleiding (mbo-niveau 1) is ook mogelijk.
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of voortgezet onderwijs (vo). Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 5, 6 of 7.
LACCS
Voor leerroute 1 (2) werken we volgens het LACCS-programma. LACCS staat voor ‘Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en een Stimulerende omgeving’. Dit stelt ons nog beter in staat om leerlingen bij wie een goed leven niet vanzelfsprekend is te stimuleren in hun ontwikkeling.
Hulpmiddelen
We gebruiken pictogrammen om het dag- en lesprogramma met kinderen te delen. Verder zetten we moderne ICT-middelen in onze lessen, zoals digiborden en tablets, maar ook voor ondersteuning in communicatie.
Extra schooljaar
Als een leerling 12 jaar is geworden, stroomt hij of zij in het volgende schooljaar door naar vervolgonderwijs. Sommige leerlingen hebben behoefte aan een extra schooljaar. We kijken samen met u wat in dit extra schooljaar nodig is om te zorgen dat uw kind kan doorstromen naar het onderwijs dat het beste past.