Zorg

Soms heeft een leerling extra hulp of zorg nodig die binnen de klas niet mogelijk is. Hij kan dan begeleiding krijgen van andere professionals op school.

Commissie voor de Begeleiding

Onze Commissie voor de Begeleiding adviseert na overleg met de ouders over het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Ook onderzoekt de commissie of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, en welke dan. Verder evalueert de commissie jaarlijks de vorderingen van de leerling. We stemmen zorg en onderwijs steeds zo goed mogelijk op elkaar af.

Jeugdarts van de GGD

De jeugdarts van de GGD kan adviseren over zorg en begeleiding. Op de leeftijd van 5 of 6 en op de leeftijd van 11 krijgt uw kind een uitnodiging voor een algemeen medisch onderzoek door de GGD. Dit vindt plaats onder schooltijd. Ouders zijn hierbij aanwezig. U krijgt vooraf een oproep voor uw kind. U kunt ook zelf via ons een medisch onderzoek aanvragen.

Soorten therapie

We ondersteunen leerlingen bij taal en sociaal-emotionele ontwikkeling. Bijvoorbeeld met logopedie of speltherapie onder schooltijd in een speciale ruimte, individueel of in kleine groepjes. Heeft een leerling langdurige therapie nodig, dan verwijzen we vaak door naar zorgverleners buiten onze school. We werken nauw samen met behandelaars van revalidatiecentrum Klimmendaal.

Observaties

Soms is er eerst onderzoek of observatie nodig om te weten welke ondersteuning een kind nodig heeft. De resultaten van een onderzoek of observatie bespreken we altijd met ouders. Komen er personen van een andere organisatie uw kind observeren, dan vragen we altijd eerst om toestemming.

Balans onderwijs en therapie

Therapie en (para)medische controles worden zo gunstig mogelijk gepland, zodat leerlingen zo min mogelijk lessen hoeven te missen. We zoeken altijd naar de juiste balans tussen onderwijs en therapie.

Medisch protocol

Moet een kind medicijnen nemen tijdens schooltijd? Dan leggen we dat jaarlijks vast in een medisch protocol. Dat doen we in overleg met ouders, de verpleegkundige en eventueel met de behandelend arts. We verwachten dat u veranderingen in medicatie zelf aan de schoolverpleegkundige doorgeeft.

Psycholoog/orthopedagoog

De psycholoog of orthopedagoog is altijd betrokken bij het volgen van uw kind. Zowel bij de start als bij de groepsbesprekingen. Op verzoek van de leerkracht kan meegekeken worden of psychologisch onderzoek worden gedaan. U wordt hierover vooraf geïnformeerd.

Intern begeleider

De intern begeleider coördineert de leerlingenzorg bij ons op school. Hij of zij spreekt met leerlingen, ouders en klassenleiding over de zorg die het beste bij de leerling past. Ons zorgaanbod is altijd gericht op ondersteuning van het leerproces.

Logopedist

De logopedist werkt aan het verbeteren van de communicatieve vaardigheden van uw kind. Via de zorgverzekering kunnen we logopedie onder schooltijd en op school verzorgen. Wij werken samen met LogopediePlus.

Schoolmaatschappelijk werker

Heeft u of uw kind vragen of problemen? Dan kunt u altijd terecht bij onze schoolmaatschappelijk werker. Aarzel niet: wij vinden het alleen maar fijn en goed als u contact opneemt..

Revalidatieverblijf

De meeste van onze leerlingen wonen thuis. Maar een kind kan ook tijdelijk of langdurig in de kliniek van Klimmendaal wonen. Wij werken intensief met Klimmendaal samen.

Extra hulp

Sommige leerlingen hebben extra veel zorg of begeleiding nodig: Zorg Binnen Onderwijs (ZBO). Als ouder kunt u een indicatie voor extra zorg of begeleiding aanvragen bij de gemeente of bij het Centrum Indicatiestelling zorg (CIz). Wij gaan hierover graag met u in overleg. De extra zorg of begeleiding wordt eerst op Lichtenbeek verzorgd door medewerkers van Driestroom.